Un contract de vanzare cumparare poate fi facut in 3 sau 4 zile atunci cand se respecta regimul normal sau in 2 zile daca apelezi la regimul de urgenta. Contractul poate fi facut la orice notar public de pe teritoriul Romaniei. Pentru a tranzactia imobiliara sa fie incheiata, proprietarul trebuie sa aiba mai multe documente.
Actul de proprietate
Indiferent daca este vorba despre contract de donatie, de vanzare cumparare sau despre o decizie definitiva si irevocabila, un titlu de proprietate sau chiar un certificat de mostenitor care se obtine in urma succesiunii si este intabulat in cartea funciara, actul de proprietate nu poate sa lipseasca.
Certificatul fiscal
Acest act se va elibera de la Administratia Financiara la care se va plati impozitul anual pentru casa sau apartamentul in cauza. Certificatul trebuie sa ateste faptul ca proprietarul nu prezinta nicio datorie la stat. In cazul in care sunt mai multi coproprietari, autoritatile vor emite certificatul fiscal pentru fiecare dintre ei.
Acest certificat se va obtine in urma depunerii unei cereri la registratura in cadrul Administratiei Financiare competente. Cererea se poate trimite de asemenea si prin posta, prin scrisoare recomandata sau poate sa fie inregistrata cu ajutorul unui serviciu online denumit Spatiu virtual.
Acest document se elibereaza in maxim 3 zile lucratoare din momentul in care cererea a fost depusa. Acest certificat este valabil doar pana la finalul lunii in care a fost emis.
Cadastru si intabulare
Acestea pot sa fie intocmite doar cu ajutorul unui expert cadastral care are autorizatie. Lista de experti se poate consulta direct pe site-ul Agentiei Nationale de Cadastru si de Publicitate Imobiliara. Tot aici se gasesc si datele acestora de contact.
In medie, documentatia are costul de 400 de lei pentru apartamentele cu 2 camere, o suma la care se adauga si taxa de 120 de lei de plata spre Oficiul Cadastral si de Publicitate Imobiliar din zona. Termenul pentru eliberarea acestor documente este de 18 zile lucratoare. Costurile pot ajunge si la 450 de lei la care se adauga 120 de lei taxa OCPI in cazul apartamentelor care au 3 camere si o taxa de 500 de lei pentru apartamentele care au 4 camere.
Extrasul de carte funciara
Actul acesta se poate obtine cu ajutorul biroului notarial. Pentru a obtine acest act este nevoie de actul de identitate, de cererea de eliberare a extraselor de autentificare si de copii de pe incheierea de intabulare.
Cititi si: Teren de casa gratuit, de la stat. Care sunt pasii pentru a-l primi
Se va plati o taxa de 40 de lei in regim normal iar cartea va fi eliberata in minim 2 zile, si o taxa de 200 de lei pentru eliberarea in regim de urgenta, moment in care vei intra in posesia documentului in o zi. Extrasul de carte funciara va fi valabil doar 10 zile lucratoare din momentul in care a fost inregistrat.
Certificatul de performanta energetica
Acesta va fi eliberat doar cu ajutorul auditorului energetic atestat. Pretul pentru acest certificat este de 130 de lei pentru garsoniere, 150 de lei pentru 2 camere si 160 de lei pentru trei camere. Cei care au apartamente cu 4 camere trebuie sa plateasca 160 de lei. In cazul caselor, pretul se va negocia in functie de suprafata si de complexitatea proprietatii. Certificatul acesta va fi eliberat in maxim 48 de ore din momentul in care a fost solicitat si are valabilitate de 10 ani.
Adeverinta de la asociatia de locatari
Adeverinta atesta faptul ca proprietarul nu are nicio datorie fata de asociatie, cum ar fi intarzierile la intretinere si datoriile pentru cheltuielile comune. Aceasta adeverinta trebuie sa fie in original si trebuie sa specifice clar numele presedintelui, al administratorului si semnaturile lor alaturi de stampila asociatiei.