In timpul iernii si primaverii, conditiile de drum pot fi brutale, vremea poate fi necooperanta si mai este si frigul. Totusi, acest lucru nu opreste segmentul de ciclocross al cursantilor de biciclete, care au reproiectat bicicleta de sosea pentru a face fata conditiilor off-road. Ciclocrossul sau cursele transversale au loc pe sosea si in afara drumului si implica de obicei terenuri provocatoare, cum ar fi noroi, zapada, gheata si dealuri abrupte. Bicicletele de cross sunt similare in multe feluri cu bicicletele de sosea, dar cateva diferente cheie le permit sa se confrunte cu o gama mult mai larga de conditii de calatorie.
Biciclete de sosea
Bicicleta rutiera a fost modificata si imbunatatita de-a lungul a peste un secol de curse de biciclete. Bicicletele moderne de drum plaseaza calaretul intr-o pozitie agresiva pentru aerodinamica si transfer eficient de putere de la calaret la trenul de rulare. Aceste biciclete sunt usoare, cu un set profesional minim de 15 kilograme. Pentru a atinge aceste greutati usoare, bicicleta rutiera moderna foloseste materiale de inalta rezistenta precum aluminiu, fibra de carbon si titan pentru a reduce greutatea. Rotile 700c au anvelope foarte subtiri pentru a reduce dimensiunea plasturii de contact, ceea ce imbunatateste viteza cu pretul tractiunii.
Biciclete Cross
In ciuda imprumutului de la biciclete de sosea si biciclete montane in designul sau, geometria unei biciclete cross este mult mai similara cu o bicicleta rutiera traditionala. Bicicletele cross au o inaltime de stand-over relativ scurta pentru a se potrivi practicii de portare in timpul unei curse, in care calaretul sare de pe bicicleta si o transporta pe un teren care nu este favorabil calaririi. Bicicletele cross au, de asemenea, un spatiu mai mare in cadru si furca pentru a se potrivi jantelor mai late si anvelopelor mai groase, care sunt cruciale pentru mentinerea controlului pe teren instabil. In cele din urma, franele traditionale pe janta cu etrier gasite pe bicicletele de sosea sunt de obicei inlocuite cu frane cu disc, deoarece sunt mai consistente atunci cand sunt umede sau murdare.
Avantaje si dezavantaje ale bicicletelor cross si de sosea
Geometria perfecta si greutatea redusa a unei biciclete rutiere o fac ideala pentru mersul pe trotuar. Cand se termina acel trotuar, multe dintre avantajele bicicletelor rutiere devin dezavantaje. Anvelopele mai subtiri fac controlul bicicletei pe nisip, noroi si pietris aproape imposibil, iar franele jantei se pot infunda cu murdarie si resturi sau poate deveni greu pentru a opri efectiv bicicleta. Anvelopele si franele unice ale bicicletei cross o fac ideala pentru conditii de teren, oferind raza de actiune mai mare biciclistului la costul vitezei pe trotuar.
Alegerea intre o bicicleta de sosea si o bicicleta cross
Atunci cand alegeti o bicicleta, este intotdeauna important sa decideti modul in care bicicleta se potriveste stilului personal de a merge pe bicicleta, model preferat, spatiu pentru depozitare apa, pompa, antifurt biciclete. Cadrele, jantele si anvelopele puternice gasite pe o bicicleta cross o fac o alegere durabila de zi cu zi capabila atat pentru calatoria pe sosea, cat si pe teren off-road.
Daca, totusi, nu aveti nevoie de aceasta durabilitate sau capacitate off-road, o bicicleta rutiera va permite o deplasare mai rapida si mai usoara pe trotuar. A avea un al doilea set de roti pentru a transforma bicicleta de sosea in una cross este o modalitate de a atenua diferentele dintre cele doua biciclete, deoarece puteti schimba seturile de roti pentru diferite activitati. Datorita franelor cu disc mai grele si a cadrului mai gros, totusi, bicicleta cross va cantari de obicei mai mult.