Marile companii aeriene europene refuza sa ii despagubeasca pe pasagerii ale caror zboruri au fost anulate din cauza pandemiei de coronavirus. Acest lucru contravine legislatiei UE in vigoare, informeaza Euronews.
Potrivit normelor europene, persoanele afectate ar trebui sa isi primeasca banii inapoi in cel mult sapte zile de la anularea zborului. Dar majoritatea companiilor aeriene amana virarea sumelor datorate. Unele ofera vouchere de calatorie sau alte rezervari gratuite, dar nu bani.
Asta desi linii aeriene precum Air France sau KLM sunt ajutate cu sume importante de guvernele nationale pentru a depasi cu bine aceasta perioada. Air France, de exemplu, a primit un imprumut de 7 miliarde de euro, dar nu se grabeste sa isi despagubeasca pasagerii. Le-a transmis doar ca au de asteptat un an pana sa le fie virati banii in cont.
Si KLM, partenerul Air France, are aceesi politica fata de clienti. Asta desi a beneficiat de un „pachet de salvare” in valoare de 4 miliarde de euro din partea guvernului olandez.
Pasagerii Easyjet, dusi cu vorba
Guvernul britanic a intervenit cu 686 milioane de euro pentru salvarea companiei Easyjet care, oficial, sustine ca pasagerii curselor anulate isi recupereaza banii. Numai ca, in realitate, lucrurile nu prea stau asa. Oamenii se plang ca au foarte mult de asteptat.
„Clientii ale caror curse au fost anulate pot obtine transferul gratuit catre un zbor alternativ sau primi un voucher care sa acopere valoarea rezervarii online. Ori pot cere sa li se inapoieze banii, prin centrul nostru de relatii cu clientii”, a declarat un reprezentant Easyjet
Ce spun normele UE
Conform normelor anuntate, in martie, de Comisia Europeana, clientii companiilor aeriene sunt indreptatiti la despagubiri daca zborul este anulat pe timpul pandemiei de coronavirus. „In cazul in care compania propune un voucher, oferta nu poate afecta dreptul pasagerului de a opta pentru rambursarea banilor”, precizeaza Comisia.
Executivul UE ia in calcul sa intervina in acest conflict dintre marile companii aeriene si clientii lor. „Continuam sa monitorizam evolutia rapida a situatiei si, daca este necesar, vom lua masuri suplimentare”, a declarat comisarul european pentru Transporturi, romanca Adina Valean.
Loviti de coronavirus
Activitatea marilor operatori aerieni a fost grav afectata de criza COVID-19. Au fost anulate deja un milion de zboruri, iar numarul curselor s-a redus cu 87% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), care reprezinta interesele marilor companii, acestea au acumulat deja datorii de 32.3 miliarde de euro catre pasageri.
Intr-un mesaj pe site-ul IATA, CEO-ul asociatiei, Alexandre de Juniac, isi exprima sustinerea pentru amanarea despagubirilor. „Sustin linile aeriene (si partenerii nostrii din turism) in demersul lor de a solicita guvernelor amanarea rambursarilor”, a declarat Alexandre de Juniac.
Cititi si: Efectul coronavirus in turism. Ce trebuie sa stim cand ne rezervam vacanta
Cititi si: NATO si Israelul stiau de coronavirus din noiembrie 2019