Dorinta de a avea cat mai repede o casa a noastra trebuie sa fie un pic temperata, deorece autorizarea poate dura uneori destul de mult. Insa, este necesar sa avem toate actele in regula, pentru a evita sa suportam din bugetul personal eventuale sanctiuni.
Primul pas in proces de construire a unei case este depunerea unei cereri-tip in vederea emiterii certificatului de urbanism. Toate detaliile le gasim pe pagina de internet a primariei de care apartinem sau la serviciul de urbanism al acesteia.
Cererea va cuprinde, in principal, informatii de identificare a solicitantului, respectiv a imobilului pentru care se cere certificatul de urbanism, precum si elemente care definesc scopul solicitarii.
Cererea va fi insotita de planuri cadastrale/topografice, impreună cu inventarul de coordonate si extras de carte funciara actualizat, dovada achitarii taxei pentru emiterea certificatului de urbanism. Acesta poate fi emis si in format electronic.
In cele mai multe situatii, cand se depune cererea, este nevoie ca aceasta sa fie insotita si de un memoriu tehnic explicativ și un plan de situație cu marcarea propunerii de interventie pe terenul in cauza, ambele redactate de catre un proiectant. De aceea, inca de la formularea cererii de emitere a certificatului este bine sa apelam la sfaturile unui arhitect sau urbanist.
Avem certificatul, cum obtinem autorizatia
Odata ce ne-a fost emis certificatul de urbanism, trebuie sa mergem mai departe si sa obtinem si autorizatie necesara pentru executarea unei constructii pe un teren. Si in acest caz, sunt cativa pasi de urmat si primul este sa facem demersuri pentru emiterea avizelor și acordurilor stabilite prin certificat, precum si a actului administrativ al autoritatii pentru protectia mediului.
Ulterior, cu ajutorul unui arhitect sau al unui urbanist, pregatim documentatia tehnica necesara pentru autorizarea lucrarilor de constructii (DTAC). Documentatia va fi depusa la administratia competenta care, in cele din urma, emite autorizatie de construire.
Vrem derogari, avem nevoie de mai multe documente
In cazul in care dorim sa obtinem una sau mai multe derogari de la reglementarile urbanistice aprobate pentru zona in care se afla terenul nostru, primaria ne poate cere – prin certificatul de urbanism – elaborarea unei alte documentatii.
Este vorba fie de planul urbanistic zonal (PUZ), fie de planul urbanistic de detaliu (PUD), prin care sa justificam si sa demonstram ca este posibila respectiva interventie urbanistica. Intr-o astfel de situatie, documentatia tehnica in vederea obtinerii autorizatiei de construire se va intocmi dupa aprobarea PUZ sau PUD.