Tendinta de ani buni este sa platim totul cu cardul si sa nu mai umblam cu bani dupa noi, decat pentru a avea poate de o inghetata sau o sticla de apa de la chiosc. Sunt chiar persoane care au impresia ca daca nu scot bani si nu ii au mereu in portofel, cheltuiesc mai putin. Dar cum stau de fapt lucrurile atunci cand mergem la cumparaturi cu cash sau cu cardul? Iata ce arata o serie de studii psihologice.
La cumparaturi cu cash sau cu cardul? Avantajele cardului
Cardul este tot mai preferat in zilelele noastre, pe masura ce a si ajuns sa poata fi folosit aproape la toti comerciantii si furnizorii de servicii si au fost create faclitati precum tehnologia contactless, care face totul si mai rapid si mai comod.
Beneficiile sunt evidente:
- este mai comod decat sa umbli cu bancnote, sa le numeri, sa primesti rest etc.
- este sigur – banii pierduti sau furati nu mai pot fi recuperati, insa daca pierdeti sau vi se fura cardul, il blocati cu un telefon la banca si primiti altul
La cumparaturi cu cash sau cu cardul? De ce cash?
In ciuda avantajelor evidente ale cardului, nu va grabiti sa renuntati la a tine bani in portofel si a va plati cu ei cumparaturile. Studii psihologice recente arata legaturi puternice intre modalitatea de plata si comportamentul cumparatorului, cu efecte de ordin cat se poate de practic.
Astfel, atunci cand platim cu cash, sentimentul de pierdere este mult mai puternic, ceea ce ne face sa cantarim mai atent beneficiile unei achizitii contra pierderii bugetare. Cu cardul, dimpotriva, nu constientizam pierderea in acel moment, asa ca ne simtim in mod fals mai liberi sa facem cheltuieli mai mari.
Mai mult, cei care platesc cu cardul sunt mai predispusi sa cumpere alimente nesanatoase, din impuls. Fiind monitorizata achizitia de alimente in 1.000 de gospodarii timp de 6 luni, s-a constatat ca aceia care plateau cu cardul aveau in cosurile de cumparaturi mai multe produse nesanatoase, precum bomboane, inchetata, chipsuri etc. Explicatia ar fi tot in faptul ca, prin plata cu cardul, resimtim mult diminuat acel sentiment de pierdere si suntem mai predispusi sa facem cumparaturi impulsive.
Cercetatorii au mai ajuns la concluzia ca, platind cash, ne atasam mai mult de lucrurile cumparate, dupa ce au cerut participantilor la un studiu carora le-au vandut cani-suvenir sa spuna care ar fi pretul minim cu care si-ar revinde cana. Cei care platiseara cash cei 4,95 de dolari cu doar cateva minute in urma au vrut in medie 6,71 de dolari sa renunte la cana, in timp ce cei care platisera cu cardul au cerut doar 3,83 de dolari.
Sursa: psychologytoday.com
Sursa foto: sfgate.com
Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe: