Au luat cu asalt piața de laptopuri prin dimensiuni, prețul foarte avantajos și promisiunea că sunt viitorul pentru cei ce nu doresc performanțe de top. Mici, din plastic, cu un ecran minuscul, au fost primele laptopuri ieftine. Acestea au apărut pe piață în 2007, iar numai 5 ani mai târziu, marile brand-uri încetau să le mai producă. Aflați de ce în rândurile de mai jos.
Începuturi nobile
Netbook-ul a fost gândit ca o soluție pentru cei ce doresc un computer portabil de bază, un laptop ieftin. S-a dorit ca netbook-ul să fie soluția perfectă pentru educație și pentru țările în curs de dezvoltare.
Interesul pentru netbook-uri s-a manifestat pentru prima dată odată cu modelul lansat de către Acer: Eee PC. Acesta avea un ecran de numai 5”, o tastatură minusculă și un procesor Intel Atom care, cel mai probabil, ar fi explodat dacă ar fi fost să pornească browser-ul Chrome de astăzi.
Până în 2009, netbook-urile reprezentau 20% din întreaga piață a laptopurilor, însă mai mult de jumătate dintre utilizatori nu le foloseau în afara casei. Așadar, argumentul ultraportabilității nu era valid.
Amenințări software și hardware
Pe măsură ce anii au trecut, ecranele netbook-urilor au crescut în dimensiuni, până la un maxim de 12”. Foarte populară a fost dimensiunea de 11.3” și 10”. Însuși numele netbook a stârnit interesul celor de la Google, lansând ulterior generația de laptopuri numită Chromebook. Acestea erau, în esență, laptopuri ce rulau o versiune modificată a browser-ului Chrome. Prin urmare, un Chromecast putea gestiona documente, naviga pagini web și scrie mail-uri.
Odată cu trecerea în decada actuală, vitezele de internet au devenit din ce în ce mai mari, inclusiv în spectrul mobil. Astfel, telefoanele mobile au luat locul stațiilor MiFi, având posibilitatea să se transforme în hotspot-uri.
Dintr-o dată, nevoia pentru un netbook începea să dispară.
Apariția Ultrabook-ului
Până în momentul apariției Ultrabook-ului, laptop-urile erau împărțite în două categorii ordonate crescător după preț: netbook și notebook. Apariția ultrabook-ului a dus la plasarea notebook-ului pe prima treaptă a prețului.
Astfel, modelele de notebook cu diagonala clasică de 15.4” au început să intre pe teritoriul netbook-urilor. Între timp, ultrabook-urile au fost rezervate celor care erau să cheltuiască în plus pentru performanță și design.
2011 – anul tabletei
La un an după ce Apple anunțase primul iPad, Samsung, HP și Motorola erau deja pe piață cu modele care să determine consumatorii să renunțe la netbook-uri. Prețurile nu erau la fel de prietenoase, însă conceptul unei tablete a fost extrem de atractiv.
Un an mai târziu, producătorii de netbook-uri aveau să renunțe la idee și să se orienteze către alte tipuri de calculatoare portabile.