Modelul de munca al viitorului se schimba sub ochii nostri, pe fondul pandemiei de coronavirus. Multi se bucura ca au scapat de drumul pana serviciu si de costul pranzului la birou, insa vestile pe termen lung nu sunt neaparat bune.
Exista numerosi proprietari de afaceri care si-ar dori ca angajatii sa continue sa munceasca de acasa si dupa incheierea crizei COVID-19, arata o analiza publicata de Deutsche Welle. Jurnalistii germani si economistii trag o serie de concluzii, in urma unui sondaj la care au luat parte 1.800 de companii.
„Pe fundalul noilor experiente si cunostinte dobandite, numeroase intreprinderi planifica folosirea mai intensa a muncii la domiciliu si dupa depasirea crizei”, afirma Daniel Erdsiek, expert in domeniul economiei digitale in cadrul Centrului pentru Cercetare Economica Europeana (ZEW).
Ce s-a intamplat cu productivitatea
Michael Karrenberg, director regional al unui asigurator de credite, vine cu o informatie interesanta: aproape nicio firma nu si-a diminuat notabil productivitatea din cauza muncii la domiciliu. „dar din cauza amplificarii muncii mobile activitatile de afaceri vor cunoaste o permutare. Aceasta va genera nesiguranta crescanda mai ales in bransele ale caror incasari depind de numerosii navetisti in orase si de cei care lucreaza in birourile sediilor de firme”, explica Michael Karrenberg.
Faptul ca birourile au ramas goale luni in sir in intreprinderi a dat de gandit directiilor de control al eficientei. A aparut intrebarea daca mai este necesar si daca mai merita pe viitor sa inchirieze pentru fiecare angajat un spatiu, astfel incat acesta sa aiba un birou fizic. In numeroase cazuri costurile s-ar putea dovedi prea ridicate, mai ales in situatia firmelor mari, care adesea cheltuie anual milioane pe chirii.
Drept urmare, e posibil ca numeroase companii sa nu-si prelungeasca actualele contracte de inchiriere in anii ce vin. Aceasta ar putea determina la randul ei o diminuare dramatica a profiturilor realizate de fondurile imobiliare pentru birouri, in cazul in care nu se va gasi un model de afaceri profitabil pentru folosirea spatiilor ramase goale.
Pierderi in lant
Birouri goale pe termen lung ar insemna si cantine goale. Si restaurantele si bistrourile aflate in vecinatatea sediilor de firma vor inregistra scaderi dramatice ale incasarilor fiindca nu vor mai vinde decat putine mese de pranz.
Pandemia si extinderea muncii la domiciliu au diminuat considerabil si numarul dineurilor si calatoriilor de afaceri. Discutiile in interes de serviciu si negocierile se desfasoara tot mai mult prin internet si telefonic, in dauna intalnirilor personale. Daca acest trend va continua, restaurantele si hotelurile care depind de cei care calatoresc in interes de serviciu au un viitor sumbru.
In plus, scade cererea pentru vestimentatia de birou, pentru costume, taioare, cravate etc. si pentru uniforme de serviciu, acolo unde era cazul, pana de curand. Aceasta ii afecteaza mai ales pe ofertantii care au castigat o parte buna din profit cu moda de birou.
In cazul extinderii masive a muncii la domiciliu, si numarul kilometrilor parcursi de navetisti se va reduce drastic. Aceasta ar afecta suplimentar constructorii de automobile, care se afla deja de doi ani in dificultate, amenintand existenta multor furnizori de subansamble. Si autoservice-urile si benzinariile s-ar confrunta cu pierderi tot mai mari.
Putini castigatori
Printre castigatorii crizei actuale se vor numara companiile din domenii precum tehnologiei informatiilor si comunicarii, care ar inregistra profit suplimentar din cauza cresterii cererii de laptop-uri, telefoane mobile, telefoane fixe, software si mijloace de transmitere a datelor la distanta.
Intre castigatori se vor numara, de asemenea, firmele care ofera produse si servicii pentru propria locuinta, mai ales vanzatorii de mobila, fiindca multe locuri de munca in regim homeoffice trebuie mai intai amenajate.
Cititi si: Munca de acasa productiva. 13 sfaturi utile