În 2018, au fost produse peste 59 de miliarde de capsule de cafea. În același an, piața globală a capsulelor de cafea a fost evaluată la aproape 1,3 miliarde USD. Se estimează că Nespresso produce în jur de 14 miliarde de capsule pe an și că sute de cafele de acest tip sunt băute în fiecare secundă.
Pare aproape imposibil să ne gândim la un moment în care piața capsulelor nu exista. Dar de unde au apărut? Și cum a început totul? Citiți mai departe pentru a afla.
Un început lent
Piața de capsule de cafea a început cu Nespresso, care a fost lansat în 1986 de multinaționala elvețiană Nestlé. Ideea s-a născut atunci când Eric Favre, inginer Nestlé, a vizitat un espressor bar italian deosebit de popular în 1975. El a observat că bariștii trăgeau continuu pârghiile de pe espressoarele lor pentru a crește presiunea și a schimba modul în care se extrăgea cafeaua.
În următorii zece ani, Favre a dezvoltat această idee pentru a crea un aparat de cafea simplu, care imita dinamica unui aparat espresso. Mașina adăuga aer sub presiune în apă și cafea măcinată pentru a crea o băutură care avea un strat pronunțat de cremă. În 1986, Nestlé a înregistrat marca comercială și a brevetat aparatul.
Nespresso și-a lansat inițial aparatul ca o mașină de cafea all-in-one, ușor de utilizat, pentru clădirile de birouri. Dar, după ce au lansat patru tipuri diferite de capsule în mai multe birouri din Elveția și Japonia, nimeni nu părea să fie interesat.
În 1988, Jean-Paul Gaillard s-a alăturat companiei Nespresso. El a decis să schimbe modul de comercializare a aparatelor Nespresso. În loc să direcționeze produsul către întreprinderi, el a căutat să îl vândă consumatorilor casnici, ca un obiect de lux. Acesta a crescut prețul fiecărei capsule cu aproximativ 50%. În același timp, Gaillard a creat „Club Nespresso” sau „Le Club”, ceea ce i-a făcut pe clienți să se simtă ca și cum ar face parte dintr-un „stil de viață” exclusiv al cafelei.
La sfârșitul anilor 1980 și 1990, vânzările Nespresso au început să crească. Dar, deși capsulele de cafea au devenit din ce în ce mai populare în Europa, s-au chinuit puțin mai mult în SUA. Unii au atribuit acest lucru popularității cafelei cu filtru în SUA, în comparație cu Europa, unde espresso-ul a fost, din punct de vedere istoric, mai răspândit.
Dar, pe măsură ce Nespresso a avut mai mult succes în anii 1990, au început să apară concurenți. În 1990, Green Mountain Coffee Roasters (acum comercializată sub numele de Keurig Dr Pepper) a fondat Keurig, o marcă de capsule cu o singură porție de cafea din SUA.
Cu toate acestea, deși Nespresso avea în spate profiturile imense ale Nestlé pentru a-și susține campaniile publicitare scumpe și expansiunea agresivă, Keurig nu se bucura de același avantaj. A început un joc de așteptare: brandurile concurente au apărut și au observat, în timp ce Nespresso se bucura de dominație.
Piața explodează
Până în 2006, veniturile Nespresso depășiseră 500 de milioane de lire sterline și un număr de alți concurenți intraseră deja pe piață, inclusiv Keurig.
Brevetele lor au început să expire din jurul anului 2012, ceea ce a permis altor jucători din piața de cafea să exploreze aceasta formă de capsule. Deoarece aparatele cu capsule erau deja atât de populare, concurenții puteau intra pe piață și să ofere doar capsule. Nu a fost nevoie să investească în dezvoltarea unei mașini proprii costisitoare.
Nespresso a înregistrat inițial aproximativ 1.700 de brevete și au încercat să dea în judecată companiile care fabricau produse similare, dar era deja prea târziu. Până în 2010, Sara Lee, deținută de americani, și-a introdus propriile capsule în Franța. În câteva luni, au vândut milioane de capsule, la un preț mai mic decât capsulele Nespresso.
Astăzi, există aproximativ 400 de mărci de capsule concurente pe piață. În general, consumatorii de capsule doresc să recreeze experiența cafenelei în propria lor casă. Acesta a fost un lucru pe care un număr de lanțuri de cafenele l-au identificat și au vrut să valorifice. Creșterea pieței vine de la capsulele existente compatibile cu Nespresso și de la un număr de noi concurenți, dintre care cele mai vizibile sunt branduri precum Starbucks și Costa.