FOTO: Gabinho/Wikimedia Commons
Imediat după încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial, România decide că trebuie să-și concentreze toate eforturile pentru a-și redresa agricultura. Așa se ajunge la decizia ca Intreprinderea Aeronautice Brașov (IAR), care până la finalul războiului a produs peste 19 tipuri de avioane, inclusiv celebrul IAR 80, de vânătoare, să facă tractoare.
La sfârșitul anului 1946, pe poarta IAR Brașov ieșea primul tractor 100% românesc, IAR22. Tractorul cântărea 3,4 tone și avea un motor diesel de 34 de cai putere. Uzina a primit o comandă de a produce 5.000 de bucăți. În următorii ani, planurile de producție s-au mai schimbat, după ce au venit comuniștii la putere, însă la uzină s-au făcut în continuare tractoare.
Unul dintre cele mai glorioase momente a fost în 1965, când tractorul românesc U650 a primit la Târgul Internațional de la Leibniz, medalia de aur. Au urmat exporturi masive de tractoare românești în peste 100 de țări. În jur de 70% din tractoarele produse erau trimise în peste 100 de țări.
Se făceau 50.000 de tractoare pe an
Tractorul U650 era un tractor de putere medie, echipat cu un motor Diesel de 65 de cai putere, cu un litraj de 4,8 litri cu 4 cilindri în linie, cu injecție directă și pornire electrică. Alte tractoare produse, dar nu la fel de populare ca U650, au fost U1010 sau U445.
Uzina din Brașov ajunsese să producă 50.000 de tractoare anual. Declinul a început chiar din perioada comunismului. Regimul lui Ceaușescu reușise să încheie cu Iranul o înțelegere prin care să ofere aproximativ 20.000 de tractoare și să primească la schimb petrol și bumbac. Însă înțelegerea a picat.
Problemele mai serioase apar spre sfârșitul anilor 1990. Datoriile au ajuns la suma de 52 de milioane de dolari. În 2004 s-au derulat mai multe negocieri cu companii mari din domeniu, însă niciuna nu s-a încheiat cu un contract. În 2007 s-a decis ca Uzina Tractorul să fie închisă. Mai avea doar 1900 de angajați.
După închiderea uzinei o bună vreme cei care aveau tractoare românești au găsit piese, caroserie oglinzi si faruri, însă cu timpul oferta s-ar redus considerabil.
Astăzi se mai găsesc piese tractoare pentru modelele produse în România doar la dezmembrări sau noi aduse din China.