- Românii sunt fruntași la zugrăvit pe cont propriu, dar sub media UE, la consumul de vopsea
- Emailul pe bază de apă câștigă tot mai mult teren
- Sunt în trend vopselele care protejează sensibilitățile sau alergiile
Când vine vorba zugrăveli și redecorări, europenii par a fi schimbat trendul de la DIY (Do-It-Yourself) la DIFM (do-it-for-me), adică de la amatori la profesioniști. Potrivit unei cercetări realizate de publicația Coating World, mai mulți specialiști din industria lacuri și vopsele din Occident au explicat că DIY nu mai face parte din cultura tinerilor, fiind scoasă din modă de lipsa de timp și de dorința de a avea lucrări impecabil realizate și moderne.
În România însă, este fix invers, oamenii alegând să pună ei mâna pe trafalet. 76% dintre românii care locuiesc în mediul urban preferă să zugrăvescă ei înșiși, împreună cu un alt membru al familiei sau prieteni și doar 24% apelează la un zugrav profesionist, precizează un studiu recent realizat de GfK.
În privința consumului de vopsea, România se află ușor sub media Uniunii Europene, cu un consum anual de 12.8 kg pe cap de locuitor, în timp ce media UE este de 13 kg/locuitor.
În topul consumatorilor de vopsele și emailuri se găsesc olandezii, cu 19.6 kg/locuitor, urmați de portughezi și spanioli, cu câte 16.4 kg/locuitor, respectiv, 15.8 kg/locuitor. La coada clasamentului se găsesc grecii (10.3 kg/persoană) și bulgarii (8.2 kg/persoană), porivit raportului pe industria de lacuri și vopsele realizat de compania de cercetare Interbiz.
O confirmarea a acestui trend vine chiar de la producătorul român Policolor S.A. care, pentru segmentul produselor DIY, comunică o creștere a vânzărilor la nivel național de 18% pentru produsele Spor și, respectiv, 7% (peste creșterea pieței) la brandurile Casabella și Vinarom.
Preocuparea pentru sănătate, asumată de producători și întâlnită la tot mai mulți români
Piața de lacuri și vopsele din România relevă o preocupare intensă pentru a răspunde prompt tendințelor manifestate de cumpărători. Atenți la comportamentul românilor, echipa de R&D, alături de cea de marketing a Policolor semnalează creșterea cererilor de emailuri pe bază de apă (categorie care până recent era asociată clar doar cu formulă pe bază de solvent) și a produselor a căror compoziție ține cont de sensibilitățile și alergiile consumatorilor și vine cu game noi la raft, adaptate noilor trenduri.
„Se remarcă apariția unor tendințe în comportamentul consumatorului, tot mai mult interesat de efectele produselor asupra sănătății. Prima se vede la categoria emailuri, în care soluțiile pe bază de apă sunt tot mai căutate la raft, și acest lucru se întâmplă tocmai într-o categorie care până de curând era strict asociată cu formulele pe bază de solvent. Cererea ne-a spus clar că trebuie să ne diversificăm gama de email pe bază de apă pentru a exista aceeași diversitate de produse disponibile alegerii celor care preferă vopsele mai prietenoase cu sănătatea și cu mediul. Au apărut astfel noi soluții specifice pentru anumite tipuri de suprafețe, grade de luciu și, bineînțeles, palete de culori. Emailurile pe bază de apă, precum Spor Aqua, dar și lacurile pentru lemn, pentru terase, pentru parchet (Spor Villa Yacht) au cerere din ce in ce mai mare în vânzări și volum”, a explicat Camelia Dragomirescu, Policolor Group Marketing Director.
Odată cu dorința de a igieniza casa, renovarea se transformă într-o preocupare pentru sănătatea membrilor familiei. „Cea de-a doua tendință resimțită la raft se concretizează în cererea pentru produsele de calitate, cu efect antibacterian (Spor cu ioni de argint) sau fără alergeni (Spor Hipoalergenic)”, a completat Camelia Dragomirescu.
Dezvoltarea uneia dintre cele mai noi vopsele destinate persoanelor sensibile la diferite alergii, Spor Hipoalergenic, a parcurs inițial testele științifice în laboratoarele Dermatest din Germania, unde a obținut calificativul Excelent. Cu ioni de argint în componență, vopseaua are acțiune bactericidă și fungicidă. Pe lângă recomandarea de a fi utilizată în locuințe (camerele copiilor, dormitoare, băi și bucătării), Spor Hipoalergenic este indicată în încăperile din grădinițe, școli, hoteluri, clădiri publice.
Institutul Național de Statistică indică faptul că, în ultimii ani, cel mai dinamic segment al pieței de vopsele din România este reprezentat de vopselele decorative, cu 86% cotă de piață în volum și 63% cotă de piață în valoare.