Deschiderea unui magazin mixt la tara este una dintre cele mai simple si profitabile idei de afaceri. Aproape jumatate din populatia Romaniei traieste in mediul rural si trebuie sa se aprovizioneze regulat cu alimente, produse de uz casnic, precum si materiale si unelte pentru agricultura. In plus, daca traiesti la tara si ai propriul magazin, ai posibilitatea sa vinzi si produse proprii, fie alimentare, fie confectionate manual, ca tesaturile sau tricotajele. Iata ce trebuie sa ai in vedere daca te gandesti sa faci aceasta investitie si cum ii asiguri succesul.
Deschiderea unui magazin mixt la tara. Investitie
Pentru deschiderea magazinului mixt intr-un spatiu deja construit care nu necesita reamenajari, investitia minima este de circa 25.000 de euro. Daca trebuie sa il construiesti mai intai pe terenul aflat in proprietate, mai trebuie sa ai circa 50.000 de euro.
Acest pret se refera atat la actele necesare ce trebuie intocmite, precum si la un minim de stoc de care vei avea nevoie pentru a incepe afacerea. Sfatul nostru este sa calculezi cat mai detaliat tot ce ai nevoie, astfel incat sa ai cat mai putine surprize (neplacute) in privinta costurilor suplimentare.
Deschiderea unui magazin mixt la tara. Cerinte legale
Ca sa te lanseszi in orice afacere, trebuie sa alegi forma juridica in care o vei desfasura. Poti alege intre:
- Societate cu raspundere limitata SRL
- Intreprindere individuala II
- Intreprindere familiala IF
- Persoana fizica autorizata PFA
- Alte forme juridice (SNC, SCA, SCSA)
Celor care vor sa comercializeze o gama variata de produse si cred ca vor avea o cifra de afaceri mai mare de 35.000 de euro li se recomanda sa aleaga SRL.
Autorizatii necesare:
- Autorizatie de functionare eliberata de primaria localitatii in care se desfasoara activitatea
- Autorizatie de mediu
- Autorizare din punct de vedere al protectiei muncii
- Autorizatie de protectie si siguranta la incendii
- Autorizatie de la Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor de pe raza judetului in care aveti magazinul
Alte aspecte legate de autorizare si functionare: sa aveti incheiat un contract pentru colectarea gunoiului cu o firma de salubrizare, sa aveti un contract de deratizare cu o firma specializata, sa va cumparati stingatoare si sa va intocmiti un plan de aparare in caz de incendiu, sa faceti instuctajul angajatilor privind protectia muncii, sa postati afise cu numere de telefon ale protectiei consumatorilor, politiei sanitar veterinare, politiei, serviciul urgenta 112.
Deschiderea unui magazin mixt la tara. Personal
Teoretic la demararea afacerii sunt necesari minim 2 angajati, din care unul sa se ocupe de vanzare iar cel de al doilea de aprovizionare si vanzare. In cazul in care magazinul are un program de functionare mai lung de 8 ore / zi afacerea trebuie sa demareze cu minim 3 angajati. Ulterior, in functie de evolutia vanzarilor numarul de angajati poate fi crescut.
Vanzatorii intr-un magazin alimentar trebuie sa aiba un certificat de instruire profesionala privind însusirea notiunilor fundamentale de igiena, care se obtine in urma unui curs. Ar fi recomandat ca acestia sa fi absolvit si un curs de lucrator in comert.
In cazul pornirii unui mic magazin satesc nu se recomanda angajarea unui contabil cu norma intreaga, ci sa apelati la o firma specializata pentru aceste servicii.
Deschiderea unui magazin mixt la tara. Spatiul, amenajarea si dotarile
Numai pentru comercializarea alimentelor, un magazin trebuie sa contina minim 3 tipuri de spatii: spatiu pentru vanzarea produselor (magazinul propriu-zis), depozit si vestiar/toaleta pentru angajati. Intrarea pentru clienti trebuie sa fie diferita de cea pentru aprovizionare.
Pentru ca un magazin alimentar sa fie competitiv si sa aiba sansa obtinerii unor profituri rezonabile acesta trebuie sa aiba o suprafata de minim 80 m.p., din care cca. 60 m.p. se pot aloca pentru spatiul de vanzare, cca 15 m.p, pentru depozitare si cca. 5 m.p. pentru vestiar / toaleta.
Daca vindeti si alte produse, cum ar fi cele de curatenie sau pentru muncile agricole, trebuie sa va informati ce distanta minima trebuie sa fie intre acestea si alimente, conform normelor de siguranta alimentara. Astfel, veti evalua corect necesarul de spatiu si de amenajare.
Iata care sunt echipamentele necesare pentru comercializarea alimentelor:
- mobilier comercial (zona vanzatorului): 500 euro
- rafturi metalice: 200 euro/ bucata
- rafturi metalice magazine: 100 euro/bucata
- vitrina verticala de refrigerare (pentru bauturi): 1.250 euro
- vitrina frigorifica orizontala (de prezentare): 2.350 euro
- raft frigorific cu perdea de aer: 2.400 euro (optional)
- lada pastrare produse congelate: 500 euro
- feliator mezeluri: 200 euro
- cantar electronic: 100 euro
- casa de marcat: 150 euro
- computer si imprimanta: 450 euro
- lazi pentru depozitare: 200 euro
- mijloc de transport (dacie furgoneta – second hand): 4.500 euro
Deschiderea unui magazin mixt la tara. Aspecte cheie in asigurarea succesului afacerii
Gama de produse comercializata, preturile practicate, aspectul magazinului si comportamentul fata de client sunt vitale pentru succesul unui magazin satesc. Proprietarul afacerii trebuie sa acorde o atentie deosebita calitatii marfurilor pe care le cumpara spre revanzare si pretului la care cumpara marfa.
Magazinul satesc trebuie sa fie bine aprovizionat tot timpul. Rafturile goale nu il vor face atractiv pentru clienti.
Gama aleasa de produse trebuie sa tina cont de nevoile clientilor din zona si sa fie adaptata pe parcurs. Cand cumpara din magazinul satesc, oamenii vor sa economiseasca timpul pe care l-ar petrece deplasandu-se pana la cel mai apropiat hipermarket, dar pentru aceasta au nevoie sa gaseasca produsele necesare, chiar daca intr-o gama mult mai putin variata.
Orice cumparator se asteapta ca intr-un mic magazin preturile sa fie sensibil mai mari decat intr-un supermarket, dar atunci cand diferenta de pret este prea mare cumparatorii, chiar daca pierd mult timp pentru a se deplasa in oras, vor prefera sa isi faca cea mai mare parte a cumparaturilor intr-un centru comercial.
Prezentarea magazinului si felul in care sunt tratati clientii sunt deosebit de importante la o astfel de afacere la tara. Fatada, vitrina, firma si aspectul interior, inclusiv iluminatul, trebuie sa fie placute si primitoare, iar curatenia si comportamentul personalului fata de clienti – ireprosabile.
Sursa: ruralonline.ro
Sursa foto: amazingromania.eu
Daca ti-a placut acest articol, te asteptam sa intri in comunitatea de cititori de pe pagina noastra de Facebook, printr-un Like mai jos: